[Barometer] Levensverzekeringen in België: kerncijfers, trends en analyse
Levensverzekeringen spelen een essentiële rol in de financiële en successieplanning van particulieren. Door een unieke combinatie van belastingvoordelen en financiële zekerheid is deze beleggingsoplossing in België een populaire optie geworden voor mensen die zich willen voorbereiden op de toekomst van hun dierbaren en tegelijkertijd hun belastingvoordelen willen maximaliseren.
- Belgische mannen waren tussen 2018 en 2022 7% meer verzekerd dan vrouwen als het om levensverzekeringen ging.
- In 2023 had gemiddeld 23,5% van de Belgen een levensverzekering.
- Verzekeraars hebben in 2022 15,6 miljard € aan levensverzekeringspremies geïnd in België.
- Levenskapitaal (42,31%) en afkopen (37,06%) domineren de uitkeringen van levensverzekeringen in België.
- 50% van het marktaandeel in levensverzekeringen is in handen van 3 spelers in België: AG, KBC en Ethias.
- Vlamingen geven gemiddeld 1,5 keer meer uit aan hun levensverzekeringen dan het nationale gemiddelde.
- Bijna de helft van alle levensverzekeringen in België zijn permanente contracten.
- 42,5% van de Belgen had in 2023 een levensverzekering, voornamelijk om hun naasten te beschermen.
Belgische mannen waren tussen 2018 en 2022 7% meer verzekerd dan vrouwen als om levensverzekeringen ging
Is de levensverzekering gebruikelijk geworden in de Belgische samenleving? Statistieken tonen aan dat de overgrote meerderheid van de Belgen (76,5%) tussen 2018 en 2022 geen levensverzekering heeft afgesloten. Gemiddeld hebben mannen (24,6%) 7% vaker een levensverzekering dan vrouwen (22,4%) in het land.
Bron: Nationale Bank van België
Bovendien verschilt de afsluiting van levensverzekeringen per geslacht en leeftijd. Hier volgen enkele nuttige feiten:
- De leeftijd van 20 lijkt het moment te zijn waarop zowel mannen als vrouwen beginnen met het afsluiten van een levensverzekering.
- De piek in abonnementen ligt op de leeftijd van 58 jaar, met 46 339 abonnementen voor mannen en 40 002 voor vrouwen over de gehele periode 2018-2022.
- Tussen 2018 en 2022 waren er 1,32 miljoen abonnementen op levensverzekeringen voor vrouwen, tegenover 1,41 miljoen voor mannen.
Bron: Nationale Bank van België
Alexandre Desoutter, woordvoerder voor HelloSafe België:
“In een steeds meer gespannen economische context blijkt een levensverzekering een populaire investering te blijven voor een groot deel van de Belgische huishoudens. Met iets meer dan één op vijf Belgen die een levensverzekeringspolis hebben en meer dan 15 miljard euro aan premies die vorig jaar werden geïnd, is deze beleggingsoplossing meer dan ooit een veilige keuze voor de lange termijn.”
6 miljard aan afkopen van levensverzekeringen in 2022: analyse van de directe uitkeringen voor de begunstigden
Gegevens van de Nationale Bank van België tonen het grote aandeel van levenskapitaal (42,31%) en afkopen (37,06%) in levensverzekeringsuitkeringen in België over heel 2022. Deze dualiteit weerspiegelt het belang van overlevingsvoordelen en de hoge frequentie van polisannuleringen of -opzeggingen. De diversiteit van de uitkeringen, waaronder overlijdensuitkeringen (11,04%), lijfrenten (8,45%) en ziekte (0,96%), benadrukt de veelzijdigheid van contracten om te voldoen aan een verscheidenheid van financiële behoeften, met specifieke opties die zijn afgestemd op bepaalde omstandigheden.
Ranking | Uitkeringen voor begunstigden | Bedrag | Totaal percentage ↓ |
---|---|---|---|
1 | Levenskapitaal | 6,94 miljard € | 42,31% |
2 | Afkopen | 6,08 miljard € | 37,06% |
3 | Overlijdenskapitaal | 1,81 miljard € | 11,04% |
4 | Achterstallige premiebetalingen | 1,38 miljard € | 8,45% |
5 | Ziekte invaliditeit | 158 miljoen € | 0,96% |
6 | Premierestitutie | 21 miljoen € | 0,13% |
7 | Huwelijk | 3,9 miljoen € | 0,02% |
8 | Ongelukken | 1,9 miljoen € | 0,01% |
Bron: Nationale Bank van België
50% van het marktaandeel in levensverzekeringen is in handen van 3 spelers in België
Gegevens over het marktaandeel van levensverzekeringen in België in 2022 bieden een interessant perspectief op de uitsplitsing van de sector. Hier volgen enkele algemene conclusies:
- AG Insurance heeft met 27,2% het grootste marktaandeel, wat wijst op een dominante positie onder de bedrijven die levensverzekeringen aanbieden in België. Dit wijst op een sterk klantenvertrouwen of een aantrekkelijk productaanbod.
- De drie grootste bedrijven (AG Insurance, KBC, Ethias) nemen bijna 47,4% van de markt voor hun rekening, wat de aanzienlijke marktconcentratie onderstreept.
- De categorie "Overige" is goed voor 10,6% van de markt, wat de aanwezigheid onderstreept van kleinere of gespecialiseerde spelers die een aanzienlijke bijdrage leveren aan de concurrentiedynamiek.
Bron: Nationale Bank van België
Vlamingen geven 1,5 keer meer uit dan het nationale gemiddelde aan levensverzekeringspremies
Om deze gegevens aan te vullen, hebben we tussen 1 en 31 juli 2023 op onze website een enquête gehouden onder 2 160 Belgische respondenten. Uit de antwoorden op de vraag "Hoeveel betaalt u elke maand voor uw levensverzekering?" bleek dat er aanzienlijke regionale verschillen waren:
- De Vlamingen verklaren dat zij de hoogste premie toekennen, met een gemiddelde van 180 euro, terwijl de inwoners van Brussel-Hoofdstad in de buurt komen met een gemiddelde premie van 126,9 euro.
- Het nationale gemiddelde is 117,5 euro, wat een zekere ongelijkheid tussen de regio's weerspiegelt.
- Tot slot, heeft Wallonië de laagste gemiddelde maandelijkse premie van 102,6 euro - 43% minder dan Vlaanderen.
Bron: Enquête HelloSafe België (2023)
Goed om weten
Ontdek onze vergelijkingstool voor levensverzekeringen in België om de beste tarieven en optimale dekking voor uw profiel te vinden.
Bijna de helft van alle levensverzekeringen in België zijn permanente contracten
Zijn er ook verschillen in de soorten levensverzekeringen die in België worden afgesloten? De resultaten van ons onderzoek tonen aan dat:
- Permanente levensverzekeringen onderscheiden zich van de andere plannen als de voorkeurskeuze van 46,8% van de respondenten, omdat ze een allesomvattende en uitgebreide dekking bieden.
- Gemengde levensverzekeringen volgen op de voet, met 31,9% van de polishouders die kiezen voor een combinatie van garanties.
- Aan de andere kant geeft 21,3% van de respondenten de voorkeur aan een overlijdensverzekering, omdat ze misschien op zoek zijn naar een specifieke dekking voor een bepaalde periode.
Bron: Enquête HelloSafe België (2023)
Deze resultaten onderstrepen de diversiteit van de behoeften en keuzes van individuen als het gaat om levensverzekeringen, en geven aan hoe belangrijk het voor verzekeraars is om flexibele opties te hebben om aan verschillende situaties en doelstellingen te voldoen.
Te onthouden
- Permanente levensverzekering: Biedt levenslange dekking met constante premies, inclusief een contante waarde die na verloop van tijd wordt opgebouwd.
- Gemengde levensverzekering: Combineert tijdelijke overlijdensbescherming met een opbouwcomponent op lange termijn, en biedt flexibiliteit en premiestabiliteit om aan de uiteenlopende behoeften van polishouders te voldoen.
- Overlijdensverzekering: Biedt dekking voor een bepaalde periode, met over het algemeen lagere aanvangspremies en geen afkoopwaarde.
42,5% van de Belgen zegt een levensverzekering te hebben om hun dierbaren te beschermen
We wilden meer te weten komen over de redenen waarom Belgen een levensverzekering afsluiten. Van de antwoorden die we ontvingen, vallen de volgende op:
- Het beschermen van dierbaren lijkt de belangrijkste drijfveer te zijn, met 42,5% van de Belgen die de financiële toekomst van hun gezin veilig willen stellen.
- Bijna 40,4% van de polishouders ziet levensverzekeringen als een middel om langetermijnvermogen op te bouwen, wat de rol van levensverzekeringen als spaarinstrument onderstreept.
- Bovendien ziet 14,9% van de respondenten een levensverzekering als een manier om te voorzien in de toekomstige opleiding van hun kinderen, terwijl 12,8% deze dekking gebruikt om de overdracht van hun kapitaal te vergemakkelijken.
Bron: Enquête HelloSafe België (2023)
Werkwijze
Naast zijn deskundige redactioneel beleid over verzekeringen en financiële producten, biedt HelloSafe bredere onderwerpen met betrekking tot globale consumptie in België en de wereld, met als doel bepaalde complexe onderwerpen voor de consument te ontcijferen en originele en nieuwe informatie beschikbaar te stellen.
De gegevens in dit onderzoek zijn afkomstig van openbare en officiële bronnen zoals de Nationale Bank van België en de Wereldbank. Daarnaast voerden we tussen 1 en 31 juli 2023 een enquête uit bij 2 160 Belgen op ons Hellosafe.be platform, gebaseerd op een representatieve steekproef van de geografische en demografische diversiteit van het land.
Over HelloSafe
HelloSafe is een toonaangevend platform in België voor het vergelijken van financiële producten (verzekeringen, kredieten, beleggingen).Met behulp van unieke en krachtige eigen technologie biedt HelloSafe gebruikers in het hele land tientallen gratis, anonieme en onmiddellijke vergelijkers en calculators, evenals deskundige en actuele inhoud. Ons platform stelt iedereen in staat de beste beslissingen voor zijn geld te nemen en het juiste aanbod tegen de juiste prijs te vinden.
Hoe kunnen we u helpen?
Neem contact op met het HelloSafe team
Vragen of suggesties? Wat het onderwerp van uw bericht ook is, het HelloSafe team is er om u te helpen!
Alexandre Desoutter
Directeur Public Relations
Volg ons
Volg ons op sociale netwerken