[Fiets] In 2021 telt België bijna 7 keer meer fietsongevallen dan zijn buurlanden
Met de Covid-19 hebben veel stadsbewoners in Europa de fiets gekozen voor hun dagelijkse mobiliteit, een verschijnsel dat nog is versterkt door de opkomst van de elektrische fiets. Dit brengt een aantal uitdagingen met zich mee op het gebied van ongevallen, diefstal en het toezicht op deze praktijk in stedelijke gebieden.
Ter gelegenheid van Wereldfietsdag wilden HelloSafe en Réassurez-moi nagaan hoe de situatie was in Europa, aan de hand van een vergelijkende analyse van de cijfers tussen drie landen: Frankrijk, België en Zwitserland.
Een lichte stijging van +8.6% van de fietsverkoop in België sinds het begin van de Covid-19
De wereldwijde pandemie en de daarmee gepaard gaande toegangsbeperkingen hebben aanzienlijke gevolgen gehad op diverse economische indicatoren in elk land, waaronder de verkoop van fietsen. België, dat gewoonlijk een grote voorsprong heeft op zijn buurlanden, registreerde in 2019 een daling van de verkoop met bijna 20%. Maar de Belgische fietsmarkt kent een lichte stijging van +8.6% in 2021 in vergelijking met 2019 met 5 379 verkochte eenheden (per 100 000 inwoners).
*De index van de fietsverkoop in België in 2021 is voorlopig. Hij zal worden bijgewerkt zodra het officiële cijfer is bekendgemaakt.
Zwitserland daarentegen laat een duidelijke stijging van zijn verkoop zien, met een stijging van +33.7% tussen 2019 en 2021, tot 5 666 verkochte fietsen in 2021. Frankrijk op zijn beurt, kent een kleinere, maar constante stijging tussen diezelfde jaren (+5.2%) met 4 144 verkochte fietsen vorig jaar.
Fietsongevallen sinds 2016
De Belgen hebben gemiddeld 5 keer meer fietsongevallen dan de Zwitsers en 9 keer meer dan de Fransen
Aangezien de verkoop van fietsen als gevolg van de pandemie enigszins is toegenomen, zou het aantal ongevallen ook evenredig moeten toenemen, of in ieder geval constant moeten blijven. Dit is het geval zowel in België, als in Frankrijk en in Zwitserland. De ongevallen die in deze studie worden belicht, omvatten ongevallen met dodelijke afloop en lichte of zware verwondingen ten gevolge van een fietsongeval.
*De index van fietsongevallen in Frankrijk in 2021 is voorlopig. Hij zal worden bijgewerkt zodra het officiële cijfer is bekendgemaakt.
Opvallend is dat België sinds 2016 koploper is wat betreft het aantal fietsongevallen. Inderdaad, vorig jaar waren er 4.92 keer meer ongevallen dan in Zwitserland (69 tegen 14) en 8.62 keer meer dan in Frankrijk (69 tegen 8).
Een daling van -66% fietsdiefstallen in België sinds het begin van de pandemie
De resultaten voor dit soort claims zijn heel anders dan die voor fietsongevallen. Frankrijk staat op de eerste plaats, op de voet gevolgd door België. Zwitserland, daarentegen, heeft een bekend laag misdaadcijfer, hetgeen de reden voor de lage cijfers zou kunnen zijn.
Tijdens de pandemie is het aantal fietsdiefstallen aanzienlijk gedaald in Zwitserland en in België en is het, tegen alle verwachtingen in, gestegen in Frankrijk. Het is relevant op te merken dat de ontwikkeling van het totaal aantal diefstallen vóór en na de pandemie niet dezelfde is geweest tussen de buurlanden:
- België: -65.72%
- Zwitserland: -20.51%
- Frankrijk: +5,69%
Een verschillende wetgeving voor elektrische fietsen per land
De laatste jaren worden e-bikes steeds populairder ten koste van gewone fietsen, en de wetgeving die hierop van toepassing is, kan verschillen per bestudeerd land. Er zijn verschillende categorieën e-bikes in elk land, en dit leidt tot verschillen in wetgeving. Zo organiseert België zijn wetgeving rond drie categorieën van gemotoriseerde rijwielen, terwijl Zwitserland en Frankrijk twee verschillende categorieën hebben:
Categorie van fietsen | België | Zwitserland | Frankrijk |
---|---|---|---|
Categorie 1 | E-bikes met een nominaal motorvermogen tot 250W. | E-bikes met een nominaal motorvermogen tot 250W. | E-bikes met een nominaal motorvermogen tot 500W. |
Categorie 2 | E-bikes met een nominaal motorvermogen tot 1000W. | E-bikes met een nominaal motorvermogen van meer dan 250 W. | E-bikes met een nominaal motorvermogen tot 1000W. |
Categorie 3 | E-bikes met een nominaal motorvermogen van meer dan 1000W en tot 4000W. |
Fiets Wetgeving per land “Lundi 27”
Om de verschillen in wetgeving tussen elk land te begrijpen, hebben de experts van Réassurez-moi en HelloSafe zich gebaseerd op één van de best verkochte elektrische stadsfietsen in de Franstalige landen: de "Lundi 27" van het merk Moustache Bike. Hij heeft een nominaal motorvermogen van 250W, waardoor de gebruiker zich zonder enige inspanning kan voortbewegen dankzij het elektrische hulpsysteem dat wordt geactiveerd door te trappen.
Land | Maximumsnelheid | Rijbewijs | Vereiste Minimumleeftijd | Bescherming | Reglementering |
---|---|---|---|---|---|
België | 25 km/h | - | - | - | Verkeersreglement voor fietsen |
Frankrijk | 25 km/h | Rijbewijs M* niet vereist (tussen 14 en 16 jaar) | 14 jaar | - | Verkeersreglement voor fietsen |
Zwitserland | 25 km/h | - | - | Helm verplicht voor kinderen van minder dan 12 jaar | Verkeersreglement voor fietsen |
In deze drie landen is de maximumsnelheid van de elektrische ondersteuning beperkt tot 25 km/h en is het verkeersreglement voor fietsen verplicht. Om met dit type fiets te rijden, heb je in België, net als in Frankrijk, geen rijbewijs nodig en geldt er geen leeftijdsbeperking. In tegenstelling tot Zwitserland, waar men ten minste 14 jaar oud moet zijn en een rijbewijs voor het besturen van een lichte bromfiets moet hebben.
Verzekeringen voor elektrische fietsen tot 250W volgens land
Niet alleen de categorieën fietsen en de wetgeving, maar ook de verzekeringen voor elektrische fietsen zijn in deze drie landen verschillend:
Verzekering | België | Zwitserland | Frankrijk |
---|---|---|---|
Basisverzekering | Het is niet verplicht een verzekering af te sluiten. Een familiale aansprakelijkheidsverzekering kan de fietser dekken. | De Burgerlijke Aansprakelijkheidsverzekering (BA) of de inboedelverzekering (die niet verplicht zijn voor dit type voertuig) kunnen de fietser dekken. | Geen enkele verzekering is verplicht. De BA in de uitgebreide opstalverzekering dekt de fietser. |
Af te sluiten verzekering | Het is mogelijk een omnium fietsverzekering af te sluiten die de fietser beschermt in geval van diefstal of beschadiging van de fiets. | Een omniumverzekering dekt de fietser en zijn uitrusting bij een ongeval. Het verdient ook aanbeveling de module "diefstal buiten" aan het verzekeringscontract toe te voegen. | Door een ongevallendekking toe te voegen, kan de fietser gedekt worden in geval van schade of reparaties aan de fiets. Tevens wordt aanbevolen de module "diefstal buiten" aan het uitgebreid opstalverzekeringscontract toe te voegen. |
Het afsluiten van een verzekering is in deze drie buurlanden dus facultatief. Het verdient echter de voorkeur de risico's te beperken door aan de polis van de wettelijke aansprakelijkheidsverzekering modules toe te voegen die bescherming bieden tegen diefstal of beschadiging van de fiets.
Werkwijze
Naast zijn deskundige redactioneel beleid over verzekeringen en financiële producten, biedt HelloSafe bredere onderwerpen met betrekking tot de globale consumptie in België en in de wereld, met als doel bepaalde complexe onderwerpen voor de consument te ontcijferen en originele en nieuwe informatie beschikbaar te stellen.
Deze studie is mede tot stand gekomen door de redacties van HelloSafe en Réassurez-moi om de fietsmarkt in Frankrijk, België en Zwitserland te vergelijken en de grensoverschrijdende expertises te toetsen. De gegevens zijn specifiek voor elk land van 2016 tot 2021 en zijn gebaseerd op een index van 100.000 inwoners omwille van de evenredigheid tussen deze verschillende landen. Deze studie is gebaseerd op informatie uit openbare en particuliere bronnen in Frankrijk, België en Zwitserland, waaronder: Traxio, Statbel, Agoria, Union Sport Cycle, Vélo Suisse, Vias, Onisr, Zwitserse Confederatie, Belgische Federale Politie, Interieur.gouv.
Over Réassurez-moi
Réassurez-moi is de nummer één online verzekeringsmakelaar en zet zich al bijna 10 jaar in om de beste verzekering tegen de beste prijs te vinden. Dankzij de unieke, intern ontwikkelde algoritmen kan Réassurez- moi in enkele klikken de verschillende kenmerken van verzekeringscontracten vergelijken volgens de profielen en de goedkoopste oplossing met de beste garanties voorstellen. 100% onafhankelijk en 100% digitaal, Réassurez-moi is niet verbonden aan een bank en is zeer zorgvuldig in de keuze van haar partners. Met meer dan 16 miljoen bezoekers per jaar is Réassurez-moi de eerste 100% digitale verzekeringsmakelaar in Frankrijk. U kan alle Réassurez-moi studies raadplegen door hier te klikken.
Over HelloSafe
HelloSafe is een toonaangevend platform in België voor het vergelijken van financiële producten (verzekeringen, kredieten, beleggingen).Met behulp van unieke en krachtige eigen technologie biedt HelloSafe gebruikers in het hele land tientallen gratis, anonieme en onmiddellijke vergelijkers en calculators, evenals deskundige en actuele inhoud. Ons platform stelt iedereen in staat de beste beslissingen voor zijn geld te nemen en het juiste aanbod tegen de juiste prijs te vinden.
Hoe kunnen we u helpen?
Neem contact op met het HelloSafe team
Vragen of suggesties? Wat het onderwerp van uw bericht ook is, het HelloSafe team is er om u te helpen!
Alexandre Desoutter
Directeur Public Relations
Volg ons
Volg ons op sociale netwerken