Nieuwe inschrijvingskosten in het Brussels Gewest
Sinds 1 april 2023 maakt het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wonen betaalbaarder. De Brusselse regering heeft 4 belangrijke wijzigingen doorgevoerd in de belastingaftrek voor de aankoop van een woning. Lees onze artikel om meer te weten over de nieuwe registratierechten in het Brussels Gewest!
Eigenaar worden van een woning nu beter betaalbaar
Sinds 1 april 2023 verlaagt een nieuwe Brusselse regeringsordonnantie de aankoopprijs van een woning in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Zoals we allemaal weten, zijn de prijzen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gestaag gestegen, waardoor een eigen woning voor veel burgers onbetaalbaar is geworden.
Daarom heeft Sven Gatz, de Brusselse minister van Financiën, vier belangrijke wijzigingen doorgevoerd aan het registratierecht.
Een hogere aftrek
Voorheen werd een aftrek van €175.000 toegekend. Met andere woorden, de koper hoefde over deze schijf geen registratierecht te betalen. Sinds 1 april is deze vrijstelling echter verhoogd tot € 200.000. Aangezien de registratierechten in Brussel 12,5% bedragen, betekent dit een potentiële besparing van €25.000.
Een extra belastingaftrek voor het verbeteren van de energieprestaties
De tweede maatregel betreft de invoering van een extra vergoeding als de koper grote energierenovaties uitvoert. Voor elke verbetering van één energieklasse in het EPC (energieprestatiecertificaat) zal een extra tegemoetkoming van €25.000 worden toegekend. Voorwaarde is wel dat de koper het EPC met minstens twee klassen verbetert. Deze maatregel levert een besparing op van minimaal 6250 euro.
Dit bedrag van €6250 kan bespottelijk lijken in vergelijking met de kosten van het werk dat nodig is om een EPC met twee klassestappen te verbeteren. Het is namelijk moeilijk om een dergelijke aanpassing uit te voeren zonder een aanzienlijke financiële investering, vooral omdat de bouwmaterialen tegenwoordig zo duur zijn. Toch is de maatregel ongetwijfeld een stap in de goede richting. Bovendien kunnen kopers voor dergelijke werkzaamheden een groene lening aanvragen, met tarieven die voordeliger zijn dan die voor een conventionele renovatielening.
Lagere registratierechten voor de aankoop van bouwgrond
De derde wijziging is een verlaging van de registratierechten in het Brussels Gewest voor de aankoop van bouwgrond. Voor dit type aankoop is de vrijstelling verhoogd van 87.500 euro naar 100.000 euro. Dit betekent een potentiële besparing van €12.500. Bovendien mocht het bedrag waarover rechten worden betaald voorheen niet hoger zijn dan 250.000 euro, maar dit plafond is nu verhoogd tot 300.000 euro.
Een verhoging van de maximale verkoopprijs van de woning
Tot slot heeft minister Gatz de maximale verkoopprijs van een woning om in aanmerking te komen voor de vermindering met € 100.000 verhoogd. Dit plafond is dus opgetrokken tot 600.000 euro (tegenover het vorige plafond van 500.000 euro). Volgens de Open VLD-minister is het doel van deze wijzigingen om de toegang tot betaalbare woningen in het Brussels Gewest te behouden. Hij legt uit dat hij de middenklasse wil versterken door jonge gezinnen die willen investeren in een woning aan te moedigen om hun toekomst op te bouwen in een van de 19 gemeenten.
Nieuwe registratierechten in het Brussels Gewest: voorwaarden die vervuld moeten worden
Om in aanmerking te komen voor de nieuwe registratierechten in Brussel moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan.
Aftrek voor de aankoop van een woning
Om van deze vermindering van registratierechten te kunnen genieten, moet aan de volgende cumulatieve voorwaarden worden voldaan:
- Plaats van het onroerend goed: Brussels Hoofdstedelijk Gewest (de 19 gemeenten)
- Koper: natuurlijke persoon
- Verwerving: volle eigendom van het onroerend goed
- Betrokken eigendom: gebouw dat geheel of gedeeltelijk wordt gebruikt of bestemd is voor bewoning
- Voorwaarde voor het voorlopige koopcontract: de koper mag niet de volledige eigendom bezitten van een ander onroerend goed dat geheel of gedeeltelijk bestemd is voor residentieel gebruik.
- Uitzondering: het is mogelijk om een vergoeding bij wijze van restitutie te krijgen als de koper op het moment van het sluiten van de verkoopovereenkomst het volledige vrije eigendom bezit van een ander onroerend goed dat geheel of gedeeltelijk voor bewoning is bestemd en dit verkoopt binnen 2 jaar na de datum van registratie van de koopakte van het tweede onroerend goed.
- Verplichtingen:
- De koper heeft 3 jaar de tijd om het onroerend goed als hoofdverblijf te bewonen.
- De koper moet zijn hoofdverblijf houden in het gekochte onroerend goed gedurende een ononderbroken periode van 5 jaar vanaf de datum waarop het hoofdverblijf werd gevestigd. Vanaf 1 april 2023 zal de terugbetaling van het belastingvoordeel in geval van niet-naleving van de vereiste om het hoofdverblijf te behouden, pro rata worden berekend volgens het aantal jaren dat niet is verstreken. - Maximumbedrag waarover registratierecht wordt betaald: € 600.000.
Voorziening voor de aankoop van bouwgrond
Voor de vergoeding voor de aankoop van bouwgrond gelden dezelfde voorwaarden als voor de algemene vergoeding hierboven. Er zijn echter twee verschillen:
- Het maximumbedrag waarover registratierecht wordt betaald, mag niet hoger zijn dan € 300.000.
- De nieuwe eigenaren moeten hun hoofdverblijf vestigen op het adres van de bouwgrond binnen een periode van 3 jaar, vergelijkbaar met de periode die vereist is voor woningen op plan.
Extra belastingaftrek voor het verbeteren van energieprestaties
De extra toeslag voor het verbeteren van de energieprestatie van een woning is een aanvulling op de hoofdtoeslag. Met andere woorden, deze toeslag kan alleen worden toegepast als de hoofdtoeslag ook van toepassing is.
De voorwaarden om in aanmerking te komen voor de aanvullende vergoeding zijn daarom dezelfde als die voor de hoofdtoelage, met uitzondering van het volgende punt:
- Vanwege de tijd die nodig is om de energierenovaties uit te voeren (het verkrijgen van bouwvergunningen en offertes, het uitvoeren van de werkzaamheden), wordt de periode voor het betrekken van de woning verlengd van 3 tot 5 jaar..
Bovendien moet aan de volgende voorwaarde worden voldaan:
- Om in aanmerking te komen voor de extra aftrek, moet de energieprestatiecertificaat ("EPC") van het aangekochte eigendom met minstens twee klassen verbeterd worden binnen een periode van 5 jaar vanaf de datum van registratie van de aankoopakte of vanaf de deadline voor indiening voor registratie.