[Kerst] 421€: het gemiddelde budget dat de Belgen dit jaar voor de feestdagen zullen uittrekken, een daling van 3,4% in één jaar tijd

Zal in een context van algemene inflatie het koopgedrag van de Belgen veranderen in de aanloop naar de feestdagen? Dat is wat we hebben proberen te achterhalen via een enquête die van 1 tot 21 november 2022 op onze website is gehouden en waarop 420 mensen hebben gereageerd. Uit de resultaten blijkt dat 57,7% van de Belgen zegt dat zij hun cadeauaankopen tijdens de feestdagen in 2022 zullen moeten aanpassen om de stijgende prijzen op te vangen.

  • Een budget voor de feestdagen van 421€ in de Belgische huishoudens dit jaar, een daling van 3,4% ten opzichte van 2021 (436).
  • 47% van de Belgen is van plan tijdens de feestdagen minder uit te geven dan in 2021.
  • Meer dan een op de drie Belgen (35%) is van plan minder cadeaus te geven als gevolg van de algemene inflatie.
  • Een daling van 19% van het budget dat in 2022 per kind voor de feestdagen zal worden besteed (55€) ten opzichte van vorig jaar (68€).

Het budget voor de feestdagen in België is met 3,4% gedaald ten opzichte van 2021

Het huidige inflatie klimaat in het land zal dit jaar wegen op het huishoudbudget. Ondanks een groei van 29% in het gemiddelde budget voor de feestdagen tussen 2015 (353€) en 2019 (455€), heeft deze moeite om de opwaartse trend sinds de Covid-19 pandemie te hervatten. Dit jaar:

Bronnen: Klarna en iVox, ING, Deloitte, HelloSafe

47% van de Belgen is van plan minder uit te geven dan in 2021 voor de feestdagen

Wat zijn de koopintenties van de Belgen voor Sinterklaas en Kerstmis dit jaar? Als antwoord op onze vraag "Hoeveel denkt u dit jaar uit te geven voor de feestdagen?" is het interessant om te zien dat het koopgedrag per regio verschilt. Uit de antwoorden die wij hebben verzameld, blijkt dat :

35% van de Belgen is van plan deze feestdagen minder cadeaus te geven vanwege de inflatie

Welk gedrag zullen de Belgen, gezien de algemene inflatie, aannemen voor feestdagen? Dit is de vraag die wij in onze enquête stelden, en wij merken op dat:

Op regionaal niveau zijn er nog andere trends:

Een daling van 19% van het budget per kind voor de feestdagen in 2022 ten opzichte van vorig jaar

Eind 2022 zal het budget voor cadeaus per kind voor Sinterklaas en Kerst waarschijnlijk afnemen. Na een stijging van 15% tussen 2020 en 2021 zou dit budget dit jaar wel eens kunnen dalen tot onder de 60€. De deelnemers aan onze enquête zeggen gemiddeld 55 euro per kind te willen uitgeven aan de feestdagen, een budget dat 19% lager ligt dan in 2021.

Bronnen: Klarna en iVox, Wes Research Strategy, HelloSafe


Werkwijze

Naast zijn deskundige redactioneel beleid over verzekeringen en financiële producten, biedt HelloSafe bredere onderwerpen in verband met de globale consumptie in België en in de rest van de wereld, met als doel bepaalde complexe onderwerpen voor de consument te ontcijferen en interessante en nieuwe informatie beschikbaar te stellen. Voor meer informatie over onze redactioneel beleid, klik hier.

Met deze opiniepeiling wilde HelloSafe het koopgedrag van de Belgen met het oog op de algemene inflatie in de aanloop naar de feestdagen. De gegevens in dit onderzoek zijn dus afkomstig van een enquête die van 1 tot 21 november 2022 op de website hellosafe.be werd gehouden bij een steekproef van 420 Belgen van alle leeftijden uit de drie gewesten van het land. De overige gegevens komen uit officiële informatie van Klarna, iVox en Wes Research Strategy van 2015 tot 2020 - maar ook uit schattingen van ons eigen team van schrijvers en gegevensanalisten.

Over HelloSafe België

HelloSafe België is een verzekeringsmakelaar die een revolutie op de markt wil veroorzaken door het Belgische publiek zo snel mogelijk toegang te geven tot de beste aanbiedingen. HelloSafe Group wordt gefinancierd door Blue, een risicokapitaalfonds voor verzekeringstechnologie. Blue steunt al Coover en Réassurez-moi, twee Franse leiders op het gebied van verzekeringsvergelijking. Deze twee platforms helpen elk jaar meer dan 10 miljoen Fransen bij het kiezen van een verzekering. Het unieke vergelijkingsplatform van HelloSafe geeft toegang tot honderden verzekeringsoffertes zonder dat de bezoeker een telefoonnummer of e-mail hoeft achter te laten. Deze tool is het resultaat van vier jaar hard werken en wordt nu ingevoerd in het Verenigd Koninkrijk, Canada, Spanje, Mexico en Marokko. Voor toegang tot alle nieuws en publicaties van Hellosafe.be, klik hier.

Hoe kunnen we u helpen?

Neem contact op met het HelloSafe team

Vragen of suggesties? Wat het onderwerp van uw bericht ook is, het HelloSafe team is er om u te helpen!

astridd copie

Astrid ROUSSEL

Verantwoordelijke Persrelaties en Communicatie