[Poll] 57,7% van de Belgen zegt dat ze hun Sinterklaas aankopen in 2022 zullen moeten aanpassen vanwege de inflatie

Zal in een context van algemene inflatie het koopgedrag van de Belgen veranderen in de aanloop naar de feestdagen, en in het bijzonder voor Sinterklaas? Dat is wat we hebben proberen te achterhalen via een enquête die van 1 tot 21 november 2022 op onze website is gehouden en waarop 420 mensen hebben gereageerd. Uit de resultaten blijkt dat 57,7% van de Belgen zegt dat zij hun cadeauaankopen tijdens Sinterklaas 2022 zullen moeten aanpassen om de stijgende prijzen op te vangen.

  • Een daling van 19% van het budget dat in 2022 per kind voor Sinterklaas zal worden besteed (55 €) ten opzichte van vorig jaar (68%).
  • 47% van de Belgen is van plan tijdens de feestdagen minder uit te geven dan in 2021.
  • Meer dan een op de drie Belgen (35%) is van plan minder cadeaus te geven als gevolg van de algemene inflatie.
  • De inflatie zal het koopgedrag van meer dan één Belg op twee (57,7%) beïnvloeden voor Sinterklaas in 2022.

Een daling van 19% van het budget per kind voor Sinterklaas in 2022 ten opzichte van vorig jaar

Eind 2022 zal het budget voor cadeaus per kind voor Sinterklaas waarschijnlijk afnemen. Na een stijging van 15% tussen 2020 en 2021 zou dit budget dit jaar wel eens kunnen dalen tot onder de 60 €. De deelnemers aan onze enquête zeggen gemiddeld 55 euro per kind te willen uitgeven aan Sinterklaas, een budget dat 19% lager ligt dan in 2021.

Bronnen : Klarna en iVox, Wes Research Strategy, HelloSafe

Onze enquête heeft het ons mogelijk gemaakt om de verschillen in budget per woonregio van de deelnemers in kaart te brengen. Er is een zeker verschil in Vlaanderen, waar het budget per kind voor Sinterklaas in 2022 gemiddeld 17% lager zou moeten zijn dan in Wallonië of Brussel (44 € tegenover 53 €).

53,69 €

Gemiddelde uitgaven per kind voor Sinterklaas in Wallonië in 2022

53,41 €

Gemiddelde uitgaven per kind voor Sinterklaas in Brussel in 2022

44,13 €

Gemiddelde uitgaven per kind voor Sinterklaas in Vlaanderen in 2022

47% van de Belgen is van plan minder uit te geven dan in 2021 voor de feestdagen

Wat zijn de aankoopplannen van de Belgen dit jaar? In antwoord op onze vraag "Hoeveel denkt u dit jaar uit te geven voor de feestdagen?" is het interessant om te zien dat het koopgedrag per regio verschilt. Volgens de antwoorden merken wij op dat:

Meer dan een op de drie Belgen is van plan minder cadeaus te geven op Sinterklaas vanwege de inflatie

Welk gedrag zullen de Belgen, gezien de algemene inflatie, aannemen voor Sinterklaas? Dit is de vraag die wij in onze enquête stelden, en wij merken op dat:

Op regionaal niveau zijn er nog andere trends:


Werkwijze

Naast zijn deskundige redactioneel beleid over verzekeringen en financiële producten, biedt HelloSafe bredere onderwerpen in verband met de globale consumptie in België en in de rest van de wereld, met als doel bepaalde complexe onderwerpen voor de consument te ontcijferen en interessante en nieuwe informatie beschikbaar te stellen.

Met deze opiniepeiling wilde HelloSafe het koopgedrag van de Belgen met het oog op de algemene inflatie in de aanloop naar de feestdagen, met name voor Sinterklaas, onderzoeken. De gegevens in dit onderzoek zijn dus afkomstig van een enquête die van 1 tot 21 november 2022 op de website hellosafe.be werd gehouden bij een steekproef van 420 Belgen van alle leeftijden uit de drie gewesten van het land. De overige gegevens komen uit officiële informatie van Klarna, iVox en Wes Research Strategy van 2015 tot 2020 - maar ook uit schattingen van ons eigen team van schrijvers en gegevensanalisten. Voor meer informatie over onze redactioneel beleid, klik hier.

Over HelloSafe België

HelloSafe België is een verzekeringsmakelaar die een revolutie op de markt wil veroorzaken door het Belgische publiek zo snel mogelijk toegang te geven tot de beste aanbiedingen. HelloSafe Group wordt gefinancierd door Blue, een risicokapitaalfonds voor verzekeringstechnologie. Blue steunt al Coover en Réassurez-moi, twee Franse leiders op het gebied van verzekeringsvergelijking. Deze twee platforms helpen elk jaar meer dan 10 miljoen Fransen bij het kiezen van een verzekering. Het unieke vergelijkingsplatform van HelloSafe geeft toegang tot honderden verzekeringsoffertes zonder dat de bezoeker een telefoonnummer of e-mail hoeft achter te laten. Deze tool is het resultaat van vier jaar hard werken en wordt nu ingevoerd in het Verenigd Koninkrijk, Canada, Spanje, Mexico en Marokko. Voor toegang tot alle nieuws en publicaties van Hellosafe.be, klik hier.

Voor alle vragen, neem contact op met :

astridd

Astrid Roussel
Verantwoordelijke Persrelaties en Communicatie voor HelloSafe België

Een expert zal antwoord geven
Uw naam is verplicht
De inhoud van de reactie is vereist.